کانال تهویه هوا چیست و بهترین سیستم کانال تهویه هوا کدام است

کانال اسپیرال می‌خوهید؟ با ما تماس بگیرید

تماس و مشاوره

(021)  4444 3230

سیستم‌های تهویه هوا امروزه جزو یکی از مهم‌ترین سیستم‌های هر ساختمانی شده‌اند. فرض کنید اگر هیچ سیستم تهویه هوایی در سوله‌های صنعتی یا بیمارستان‌ها وجود نداشته باشد. چه خواهد شد؟ احتمالا افراد زیادی به بیماری‌های مختلف مبتلا شده و بعد از مدتی ماندن در این مکان‌ها غیر ممکن خواهد شد. در این مقاله قصد داریم یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم‌های تهویه هوا یعنی کانال تهویه هوا را بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهیم که بهترین سیستم کانال تهویه هوا کدام است؟ اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کانال تهویه هوا چیست

اجزای مختلف سیستم تهویه هوا

هر سیستم تهویه هوایی از سه بخش کلی تشکیل شده است. بخش اول دستگاه تهویه هوا است که کمپرسور هوا یا هواساز بوده و هوای تازه مورد نیاز برای تهویه محیط را فراهم می‌کند. همچنین این دستگاه هوای گرم یا سرد (بسته به فصل سال) مورد نیاز ساختمانی که قرار است در آن سیستم تهویه نصب شود را هم فراهم می‌کند و از طریق بخش دوم که همان کانال‌های انتقال هوا هستند به نقاط مختلف ساختمان ارسال می‌کند. همچنین شرکت اسپیرالی با سال‌ها تجربه در زمینه نصب کانال گرد اسپیرال در خدمت شما خواهد بود.

کانال کشی سیستم تهویه یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است زیرا باید هم با بازدهی بسیار بالا این هوای تهیه شده به بخش‌های مختلف برسد و هم این که افت فشار در طول مسیر رخ ندهد. درنهایت دریچه‌ها و اسپیلت‌ها قرار می‌گیرند که هوا را با شدت‌های مختلف و دبی‌های متغیر وارد محیط کرده و می‌توان آن‌ها را بر حسب شرایطی که دوست دارید برقرار باشید تنظیم کنید. این سه بخش هر کدام پارامترهایی مهم دارند که باید پیش از اجرا در نظر بگیرید. در این جا ما فقط به پارامترهای کانال‌های انتقال هوا می‌پردازیم.

کانال کشی سیستم تهویه هوا

کانال کشی یک سیستم تهویه خانگی یا صنعتی با پشت‌سر گذاشتن سه مرحله کلی قابل انجام است. مرحله اول کارهای مرتبط با طراحی باید انجام شود. در این مرحله متخصصان سر پروژه شما حاضر شده و مشخص می‌کنند نوع کانال‌ها، دبی مورد نیاز آن‌ها، جنس کانال‌ها و ابعاد آن‌ها چقدر باشد تا بتواند از پس تهویه پروژه شما برآید. سپس نقشه کلی کانال‌ها را تهیه کرده و به بخش تولید می‌دهند تا متخصصان این بخش دست به کار شده و در کارگاه کانال‌های هوای سفارش داده شده را تولید کنند. همچنین شرکت اسپیرالی با سال‌ها تجربه در زمینه کانال سازی صنعتی در خدمت شما خواهد بود.

بعد از تولید کانال‌های انتقال هوا، نوبت به نصب آن‌ها سر پروژه می‌رسد. این مرحله نیز تخصص و مهارت خاص خود را دارد. اگر پروژه شما صنعتی باشد لازم است که یک کنترل شرایط محیطی نیز در کنار کانال‌ها نصب کنید تا بر اساس تغییرات دمایی و فشار محیط دست به کار شده و مقدار دبی و فشار داخل کانال‌ها را تغییر دهد. در پروژه‌های مسکونی اما نیازی به این کنترل گر محیطی نبوده و از ابتدا مقدار دبی مشخص شده و دیگر نمی‌توان به دلخواه پارامترهای کانال‌های انتقال هوا را تغییر داد.

انواع کانال تهویه هوا

برای این که بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که بهترین سیستم کانال هویه هوا کدام است لازم داریم که انواع کانال‌های تهویه هوا را بررسی کنیم. قبل از هر چیز نیز لازم است این نکته گفته شود که از میان دو شکل هندسی کانال‎‌های تهویه هوا که به‌صورت چهارگوش و اسپیرال هستند، شکل اسپیرال بیشترین بازدهی را دارد. پس منظور ما از بهترین کانال انتقال هوا کانالی است که جدای از جنسش حتما به شکل اسپیرال تهیه شده باشد. اما کانال‌های اسیپرال بر حسب جنسشان به 5 نوع زیر تقسیم می‌شوند.

کانال اسپیرال گالوانیزه

یکی از متداول‌ترین انواع کانال‌های اسپیرال، کانال‌های اسپیرالی هستند که با ورق‌های گالوانیزه ساخته شده باشند. ورق گالوانیزه بسیار سبک و البته مقاوم است و به همین دلیل گزینه مناسبی برای ساخت کانال انتقال هوا محسوب می‌شود.

کانال اسپیرال آلومینیومی

از آلومینیوم نیز به طور وسیعی در ساخت کانال‌های اسپیرال انتقال هوا استفاده می‌شود. هزینه ساخت این نوع کانال‌ها نسبت به انواع دیگر بسیار ارزان تمام می‌شود ولی مقاومت خیلی زیادی ندارند و بیشتر برای کانال‌های انتقال هوای کولرهای آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کانال اسپیرال پلاستیکی

پلاستیک فشرده نیز از دیگر متریال‌هایی است که در ساخت کانال اسپیرال به تازگی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک فشرده بسیار سبک و مقاوم است اما در برابر سیالاتی که دمای بسیار بالا دارند و در صنعت نفت و پتروشیمی به کار می‌روند مقاومت دمایی بالایی ندارد.

کانال اسپیرال پارچه ای

سبک‌ترین نوع کانال‌های اسپبرال انتقال هوا که در پروژه‌های مسکونی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند کانال‌های پارچه‌ای هستند. این کانال‌ها مقاومت خوبی در برابر فشار دارند و عایق‌های صوتی عالی‌ای محسوب می‌شوند اما در پروژه‌های صنعتی سنگین قابل استفاده نیستند.

کانال اسپیرال با عایق از پیش ساخته شده

آخرین نوع کانال‌های اسپیرال انتقال هوا کانال‌های آلومینیومی یا گالوانیزه‌ای هستند که با عایق از پیش ساخته شده تهیه می‌شوند. این کانال‌ها از روی هم قرار گرفتن دو ورق آلومینیوم یا گالوانیزه و یک عایق در میانشان ساخته می‌شوند و برای همین مقاومت بسیار بالایی دارند و در پروژه‌های صنعتی کاربرد زیادی دارند.

بهترین سیستم کانال تهویه هوا

اما بهترین سیستم کانال تهویه هوا کدام است؟ بسته به این که قصد داشته باشید کانال‌های تهویه هوا را در چه نوع پروژه‌ای استفاده کنید این سوال جواب‌هایی متفاوت دارد اما در کل با بررسی همه پارامترها می‌توان به این نتیجه رسید که سیستم کانال‌های تهویه هوای اسپیرال با عایق از پیش ساخته شده بهترین مورد هستند. زیرا هم مقاومت دمایی بالایی دارند، هم بسیار محکم هستند، هم عایق صدا هستند و هم طول عمر زیادی دارند.

بهترین کانال تهویه هوا با شرکت اسپیرالی

برای این که بتوانید بهترین کانال تهویه هوا را برای پروژه خود طراحی و تولید کنید لازم است که کار را به بهترین شرکت طراحی و تولید سیستم‌های تهویه هوا و کانال انتقال هوا بسپارید. شرکت اسپیرالی بهترین شرکتی است که می‌توانید برای این کار پیدا کنید زیرا هم در مدت زمانی بسیار کوتاه کانال‌های مورد نیاز شما را طراحی و تولید می‌کند و هم این کار را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. علاوه بر این کیفیت کانال‌های تولید شده توسط شرکت اسپیرالی بسیار بالا است و به همین دلیل در پروژه‌های بزرگی مثل کانال کشی سایپا، ایران خودرو، شرکت ملی نفت ایران، سازمان انرژی اتمی، بانک تجارت مرکزی و بسیاری پروژه بزرگ دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم ابتدا به بررسی انواع سیستم کانال تهویه هوا بپردازیم و مشخص کنیم که هر کدام چه مزایا و معایبی دارند و درنهایت به مقایسه آن‌ها بپردازیم تا بهترین سیستم کانال انتقال هوا را پیدا کنیم. همچنین دریافتیم که بهتر است کار طراحی و ساخت کانال هوای خود را به شرکت اسپیرالی بسپارید. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد و بتوانید در کمترین زمان و با کمترین هزینه کانال‌های انتقال هوای دلخواه خود را تهیه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

تماس و مشاوره

02144443230

02144443730

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up